Låten och inspirationen

Det här är inte en blogg om rock. Det är en blogg om inspirationskällorna bakom. Människor, händelser och platser som skapat musikhistoria.

Otrogen äkta make försöker behärska sitt kontrollbehov

Publicerad 2020-02-09 17:04:01 i Allmänt,

Every Breath You Take

The Police I 1983 

Oh, cant you see
You belong to me …

Man spelar den på bröllop. Låter den pryda begravningsannonser för sina kära. För många bär “Every Breath You Take” på ett universiellt kärleksbudskap. Men låten handlar inte om kärlek utan svartsjuka, ägande och kontroll.

1982 hade inte varit ett bra år för Sting aka Gordon Sumner. Den före detta folkskoleläraren från norra England hade börjat uppvisa allt fler sympton på rockstjärnesjukan, det vill säga allt fler divalater. Det blev stora rubriker när han närvarade på en fest på franska rivieran anordnad av den ökände saudiske vapenhandlaren Adnan Khashoggi. Han hamnade i slagsmål med fotografer på London Airport. Men vad värre var; han turnerade med The Police tillsammans med sin nya älskarinna Trudie Styler – trots att han formellt fortfarande var gift. Inte nog med det, för att göra det ännu snaskigare, så var miss Styler hans frus bästa vännina.

Frun i fråga, Frances Tomelty, var Stings ungdomskärlek. De hade varit ihop ända sedan Sting undervisade i en liten by utanför Newcastle. Frances Tomelty jobbade som skådespelerska samtidigt som hon var både Stings fru, manager och musa. De var Frances som bokade spelningarna till Stings första band Last Exit men även för The Police. De var hon som hjälpte honom in på skådespelarbanan och även ordnade extraknäck till Gordon i diverse reklamfilmer när han inte fick ihop tillräckligt med pengar på spelningarna. 

Men framförallt var hon hans stora kärlek. Sting har skrivit ett stort antal låtar om kärleken till Frances: “My Bed's Too Big Without You”, “Next to You”, “Burn For You”, “So Lonely” och “Can't stand Losing you”. Men en orm skulle smyga sig in i paradiset.

Vid den här tiden bodde Sting och Frances Tomelty, och deras ettårige son Joe, i en liten lägenhet på bottenplan på Leinster Square i Bayswater, London. Ett stenkast längre ner på samma gatan bodde Tomeltys bästa vännina: Trudie Styler. Trudie var precis som Frances skådespelerska och de hade jobbat tillsammans på Londons teatrar. Vännerna umgicks ofta. Och det var så Sting blev bekant med Trudie Styler. Han föll för henne nästan direkt. Eller som han beskrev det i sin självbiografi från 2004: "Her eyes are a pale, pale green and across her left cheek is a whitened strip of scar tissue that curls like the violent memory of an animal claw around the socket of her left eye. Strangely the scar in no way detracts from her beauty, because she looks to me like a kind of damaged angel." 

Det tog inte lång tid innan Sting lämnade sin fru för Trudie Styler. Och han försökte inte dölja det heller. Trudie följde med honom på 1982 års världsturné och de visade upp sin kärlek offentligt. Hon var nu dessutom gravid. I den brittiska pressen blev det ett ramaskri och de fördömde deras romans. Sting fick löpa gatlopp eller som han kommenterade för The Independent: "There (would) follow a season in hell for everyone involved."

Men vad är det man säger: True love never dies. Samtidigt som karriären var på topp, pengarna strömmade in, publiken älskade honom och han förlustade sig med sin unga vackra älskarinna i Karibien - var det något som skavde. Sting kunde inte släppa sitt ex i tanken. Frances, hans ungdomskärlek, fanns kvar i hans tankar. Ständigt plågades han av svartsjukan. Den gav honom dålig sömn, svårt att fokusera - trots att det var han som lämnat frun. Med ett gnagande hat skrev han “Every Breath You Take”.

Det är lätt att tro att “Every Breath You Take” handlar om kärlek och ömhet. Omtanken om sin nästa. I textrad efter textrad intygar Sting med avslappnad röst att han ska vaka över sin älskade var hon än befinner sig. Varenda andetag hon tar, varenda steg, varenda rörelse. 

Men det är precis tvärtom. “Every Breath You Take” är en obehaglig sång som handlar om svartsjuka och ägande. Låten, som pendlar mellan självömkan och sinnesrubbning värdig en stalker, beskriver skilsmässan. Hur han vägrar släppa taget om henne. Hur han bevakar vartenda andetag hon tar. Eller som Sting själv uttryckte det i en radiointervju:"One couple told me 'Oh we love that song; it was the main song played at our wedding!' I thought, 'Well, good luck.'" 

Every Breath You Take” blev en supermegasuccé. I hela åtta veckor låg den etta på den amerikanska billboardlistan och blev det årets bäst säljande singel i hård konkurrens med Michael Jacksons “Billie Jean”. Samma sak i England. Över hela världen låg den etta på topplistorna under 1983.

Låten kom med på det miljonsäljande albumet Synchronicity. Samtliga sånger på albumet komponerades under vintern 82-83. Sting hade tillsammans med Trudie Styler hyrt Bondförfattaren Ian Flemings villa Goldeneye på norra delen av Jamaica för att fly de brittiska tabloiderna. I villan fanns bland annat Noel Cowards gamla piano. En natt när han inte kunde sova gick han upp och satte sig vid pianot. Resultatet blev av pophistoriens största hits som för evigt skulle skriva in sig I historieböckerna.

En stor del av äran för låten bör gå till Andy Summers för hans tillbakalutade gitarrslinga, enligt upphovsmannen själv är den inspirerad av den klassiske kompositören Bartók. Med på Synchronicity fanns även låten ”King Of Pain” som också den sägs behandla uppbrottet.

Titeln på albumet, Synchronicity, kommer från en bok, Slumpens rötter, av en av Stings favoritförfattare vid den här tiden: Arthur Koestler*. Koestler, som var starkt inspirerad av Freudrivalen Gustav Jung, tar i boken upp paranormala fenomen någonstans i gränslandet mellan det fysiska och parapsykologiska.

”Svartsjuka förintar kärleken” sa en gång den franska författarinnan (och drottningen) Margareta av Navarra. Nu var inte Sting ensam. En lång rad artister har använt sina låtar till att hota sina käresta. I ren svartsjuka skrev till exempel John Lennon den obehagliga ”Run for your life” som kom med på The Beatles album ”Rubber Soul. Låten är som som ett enda lång förtäckt hot riktad mot en okänd kvinna med textrader som:"I'd rather see you dead, little girl, than to be with another man." John Lennon ångrade djupt att han skrev låten och uttalade sig senare att den var hans "least favorite Beatles song." Några år senare skulle Lennon spela in den episka ”Jealous Guy” där han ursäktade sin svartsjuka.

Ett annat exempel är Cat Stevens som med sjudande svartsjuka skrev ”Lady D'Arbanville, en låt utformad som en dödsannons (Läs: Dödsannons för flickvännen ) till sin dåvarande flickvän Patti D'Arbanville. Det budskapet gick inte att missa.

Svartsjukan är evig. Den alltid funnits och kommer alltid finnas. Ett bra exempel på det är Leadbellys countryblues ”Where did you sleep last night” (som Nirvana sedermera skulle göra en cover på) som var baserad på den gamla Appalachiska folksången ”In The Pines”. I låten hotar Leadbelly sin fiktiva flickvän: ”Shiver for me now ...” 

Inte heller “Every Breath You Take” lämnade Sting någon ro. Något år senare hade mycket förändrats i Gordon Sumners liv. Skilsmässan Frances Tomelty hade nu gått i genom och istället levde han med Trudie Styler som han dessutom hade fått en bebis med. The Police fanns inte längre kvar. Efter år av inbördes gräl och konflikter hade de tre medlemmarna valt att gå vidare till sina egna solokarriärer.

Men framförallt ville Sting göra upp med sitt gamla jag. Släppa hatet, svartsjukan och kontrollbehovet. Försonas med sig själv. Som ett svar på “Every Breath You Take” skrev han istället “If You Love Somebody Set Them Free” som kom med på hans hyllade första soloalbum The Dream of the Blue Turtles.

Den handlar om att älska sin nästa. Förbehållslöst. Att man inte kan äga en människa. Inte kontrollera. Eller låsa in i en gyllene bur. Att frihet är den bästa gåvan. Eller som Sting själv uttryckte det i boken Lyrics by Sting: "This song was as much a hymn to my newfound freedom as it was an antidote to the brooding issues of control and surveillance that haunted 'Every Breath You Take.' Perhaps the highest compliment you can pay to a partner is 'I don't own you - you're free.' If you were to try to possess them in the obvious way, you could never appreciate them in the way that really counts. There are too many prisons in the world already."

 

"I think it's a nasty little song, really rather evil. It's about jealousy and surveillance and ownership."

I en intervju med New Musical Express 1983 ger Sting sin syn på ”Every Breath You Take”.

 

“Neither of us are proud of a situation that happened - it just happened. We loved each other and we lived together and then we got married and we had more kids. And that's our life story.”

 

                                                                                    I en intervju med The Observer uttalar sig Trudie Styler om hur hon blev ihop med Sting.

*Även låtarna på The Police album Ghost in Machine är inspirerad av Koestlers böcker.

 

Lyssna på låten här:

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daniel K

Mitt namn är Daniel K och jag är en rocker. Välkommen till min blogg. På den här bloggen kommer jag varje söndag publicera en ny miniessä om inspirationskällorna inom populärkulturen. Vare sig ni gillar dem eller inte, får ni gärna skriva en kommentar. Jag hoppas ni får en givande läsning!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela