Låten och inspirationen

Det här är inte en blogg om rock. Det är en blogg om inspirationskällorna bakom. Människor, händelser och platser som skapat musikhistoria.

Interlude: Elbil? A-ha!

Publicerad 2022-11-10 20:21:49 i Allmänt,

Just nu pågår det internationella klimatmötet COP27 i Sharm el sheikh, Egypten. I samband evenemanget publicerade BBC en artikel om den norska popgruppens A-has roll för att introducera elbilar i Norge. 

I mitten av 80-talet var A-ha en av världens mest populära band. Med hits som ”Take on Me” och ”the Sun Always Shines on TV” toppade de all världens listor. De tre medlemmarnas miljöengagemang välkänt. Samtidigt kämpade norska miljöorganisationer, bland annat Bellona, för att försöka skapa intresse för elbilar. Det gick sådär. Innan någon kom på idén att be A-ha om hjälp. 

De fick med sig popbandet till en miljömässa i Bern, Schweiz där Morten Harket och hans kollegor fick syn på en Fiat Panda som var konverterad från bensindrift till el. De importerade bilen till Norge. Det blev en av de första elbilarna som rullade på norska vägar. Nu startade Bellona och A-ha en civil olydnadskampanj för att lansera tanken på att det fanns alternativ till de fossildrivna bilarna.

Medlemmarna i A-ha körde omkring med pandan på vägarna runt Oslo utan att betala vägtullar, parkeringsavgift eller för den skull fordonsskatt – med budskapet att elbilar borde vara fria från de här pålagorna för att göra de miljövänliga fordonen mer attraktiva.

För brittiska BBC berättar A-has sångare Morten Harket: "I didn't feel like I was entering into the role of a rebel really. I realised that that's what it was but it was just necessary.”

Och fortsätter:

"It was what we needed to do. And it just made every sense, you know?" 

Fiaten som de körde skiljde sig från dagens elbilar. För att få in batterierna hade man varit tvungen att ta bort hela baksätet. Pandan hade bara en räckvidd på 4,5 mil och det tog 48 timmar att ladda den. Men annars rullade den på galant.

A-has lilla bil skapade stor medial uppmärksamhet i vårt grannland. Men de norska myndigheterna såg naturligtvis inte med blida ögon på popbandets hyss. Och vid minst tolv tillfällen beslagtog man bilen för uteblivna parkeringsböter och skatt. Varenda gång köpte bandets fans loss bilen och A-ha kunde fortsätta köra den.

Snart hade man opinionen på sin sida. Inom bara något år började regeringen ge efter för miljörörelsens krav. Och sakta men säkert började man ge förmåner till elbilsägare. Inom sju år hade den norska regeringen tagit beslut om att låta elbilar köra i bussfilerna, gratis parkering, slopade vägtullar, gratis färjeresor och slopad fordonsskatt.

Det var de här reformerna som skulle bana vägen den norska elbilsvågen vi sett de senaste decennierna. Idag rullar en halv miljon elbilar på de norska vägarna. Ett häpnadsväckande stort antal med tanke på att Norges befolkning är på 5,4 miljoner invånare. Och i år har 80 procent av nybilsförsäljningen varit rena elbilar.

A-has kampanj gick vägen. Ibland kan civil olydnad löna sig. Här i Sverige slopade den borgerliga regeringen i dagarna miljöbonusen för elbilar. Desperata konsumenter passade på att beställa en elbil innan subventionerna försvann. Man borde lära sig av norrmännen.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daniel K

Mitt namn är Daniel K och jag är en rocker. Välkommen till min blogg. På den här bloggen kommer jag varje söndag publicera en ny miniessä om inspirationskällorna inom populärkulturen. Vare sig ni gillar dem eller inte, får ni gärna skriva en kommentar. Jag hoppas ni får en givande läsning!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela