Låten och inspirationen

Det här är inte en blogg om rock. Det är en blogg om inspirationskällorna bakom. Människor, händelser och platser som skapat musikhistoria.

Intermission: Harry Smiths märkliga samling

Publicerad 2019-10-09 18:43:57 i Allmänt,

Apropå americana. Anthology of American Folk Music är en skivbox bestående av sex album med sammanlagt 84 låtar. Antologin gavs ut 1952 på det lilla folkmusikspecialiserade bolaget Folkways. Som producent till antologin stod den excentriske filmmakaren och ockultisten Harry Smith. Bakgrunden var följande: under 1940-talet hade Harry Smith börjat samla på gamla 78-varvare, det vill säga stenkakor, med blues, country och folkvisor inspelade under seklets första decennier. Vid den här tidpunkten stod den här musiken inte speciellt högt i kurs. Skivorna betraktades som banala, ytliga folkschlagers långtifrån finkulturen. Mer eller mindre värdelösa.

Harry Smiths samling växte och var vid mitten av 40-talet uppe i tusentals stenkakor. Vid det här laget började Harry Smith fundera på ett sätt att bevara dem för eftervärlden. Han tog kontakt med skivbolagsägaren Moses Asch för att sondera möjligheten att ge ut dem på hans bolag Folkways Records. Det blev en deal och de bägge männen gav tillsammans ut antologin.

För att gallra i materialet och begränsa urvalet valde de endast inspelningar från åren 1927 till 1932. 1927 för att det var det år då den elektroniska inspelningstekniken slog i genom, 1932 för att det var det år då depressionen kom och konjunkturen fick folkmusikförsäljningen att dala. Det lite lustiga i sammanhanget är att vare sig Harry Smith eller Moses Asch hade upphovsrätt för någon av låtarna på boxen. De flesta var dessutom utgivna av skivbolag som fortfarande existerade, inkluderat jättarna Columbia och Paramount. Men det bekymrade inte herrar Smith och Asch. Ur rent juridiskt teknisk synvinkel var Anthology of American Folk Music en bootleg (!).

Hela boxen inkluderat insideshäftet var designat av Harry Smith själv. Komihåg att Harry Smith var en övertygad ockultist. Omslaget pryddes av en etsning på ett uråldigt instrument vid namn ”celestial monochord”, som tydligen användes redan av de gamla grekerna och ska spela en roll inom alkemin. Överhuvudtaget vad gäller färg och symboler på boxen, hade den alkemin som tema. Vilket bara bidrog till antologins kultstatus. Boxen blev även stilbildade i ett annat avseende. Harry Smith skrev själv kommentarer till alla låtar, där han sammanfattade varje låt med tidningsrubrikliknande kommentarer som i många fall var både dråpliga och träffsäkra.

Anthology of American Folk Music blev en enorm framgång när den kom ut på marknaden. Boxen fick ett stort inflytande på populärkulturens utveckling i USA och hade en avgörande betydelse för den folkmusikrevival som såg dagens ljus i slutet på 50-talet. Helt plötsligt öppnade sig en helt ny värld för musikentusiasterna. Obskyra och bortglömda låtar som tidigare endast hade spelats av samhällsklasser i en värld som vita medelklassyngel aldrig skulle drömma om att få träffa eller att få se, kom nu i öppen dager.

Sorgsna mördarballader sjungna i stämsång av fattiga kolgruvearbetare i Appalacherna, Frodiga cajundängor av kräftfiskare nere i Louisianas Bayous eller en desperat blues från någon alkoholiserad bomullsplockare i Mississippideltat.

Den var både väldigt amerikansk och väldigt exotisk på samma gång. Från en förfluten tid men samtidigt väldigt närvarande. Harry Smith Anthology, som den populärt kallades, blev folkmusikernas bibel. Bortglömda gamla ballader och folksånger dammades av på nytt och blev standardlåtar på hootenannies och folkmusikaftnar i Greenwich Village. Det var här Bob Dylan och Joan Baez hämtade en stor del av sin repertoar. Utan boxen hade knappast den här musikvågen uppstått. Eller som folkmusikern Dave van Ronk kommenterade antologin: We all knew every word of every song on it, including the ones we hated.”

Antologin innebar även en revival för ett flertal av de artister som medverkade på albumet. Även de bortglömda och okända för den breda massan. Artister som nu på nytt kom i ropet var till exempel Blind Lemon Jefferson, Mississippi John Hurt och Sleepy John Estes. För ett flertal innebar den nya inspelningar och konserter. 

 

Lyssna på samlingen här:



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daniel K

Mitt namn är Daniel K och jag är en rocker. Välkommen till min blogg. På den här bloggen kommer jag varje söndag publicera en ny miniessä om inspirationskällorna inom populärkulturen. Vare sig ni gillar dem eller inte, får ni gärna skriva en kommentar. Jag hoppas ni får en givande läsning!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela