Låten och inspirationen

Det här är inte en blogg om rock. Det är en blogg om inspirationskällorna bakom. Människor, händelser och platser som skapat musikhistoria.

Vem var Ziggy Stardust?

Publicerad 2020-01-05 18:00:00 i Allmänt,

Ziggy Stardust

David Bowie I 1971 

Ziggy played guitar, jammin' good with Weird and Gilly,
The spiders from Mars, he played it left hand
But made it too far

The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars är ett löst baserat temaalbum. Plattan presenterar historien om Ziggy Stardust, en marsmänniska, som kommer till jorden för att befria mänskligheten från banalitetens bojor. Ziggy Stardust är den ultimata rockstjärnan; sexuellt promiskuös, omåttlig vad gäller droger och med ett budskap om fred och kärlek. Tyvärr blir han ett offer för sina egna excesser och han bryts ner av de fans som inspirerats av honom.

Ziggy Stardust har med tiden blivit världens mest berömda fiktiva rockstjärna. Spekulationerna om vem som egentligen har stått som förebild för Ziggy har frodats ända sedan albumet släpptes. Är Ziggy egentligen ett alter ego för Bowie? Eller är "The leper Messiah" en beskrivning av Hendrix, som textfraserna "screwed down hairdo" och "He played it left hand, but made it too far" antyder?

Vissa påstår att Ziggy Stardust helt enkelt är en blandning av Bowies idéer och tankegångar om den ultimate rockguden. Kanske Hendrix, men även andra rockikoner som Jim Morrison, Janis Joplin och Marc Bolan har nog funnits med i bilden. Vid den här tidpunkten gick Bowie i funderingar på att skapa en slags en slags kombination av seriefigur och rockstjärna. Ziggy Stardust är en komposit av olika personer, filmer, konstarter, som tilltalade den unge David Bowie just vid den här perioden. Enligt Bowie själv är det framförallt två olika personer står som förebild till Ziggy.

The Legendary Stardust Cowboy är en Texasmusiker som nog bäst kan beskrivas som rockens svar på Ed Wood (b-filmaren som gjorde Plan 9 from Outer Space) . Hans riktiga namn är Norman Carl Odom men utöver The Legendary Stardust Cowboy går han även under namnet The Ledge. Det är svårt att placera The Ledge i ett fack. Vissa kallar hans musik Trash Country andra menar att det var han som uppfann psychobilly genren. De flesta skulle nog bara konstatera att den är helt osammanhängande.

The Legendary Stardust Cowboy har egentligen bara haft en enda hit; ”Paralyzed” från 1968. Av en slump hamnade han i samma studio som T-Bone Burnett och under en nattlig jamsession spelade de in den epokgörande låten. Sången är egentligen bara en massa osammanhängande gutturala läten från The Ledge sida. Kombinerat med ylande och skrän. Det är i praktiken helt omöjligt att förstå ett ord vad han sjunger. Om man kan kalla det för sång. Den är hela tiden i otakt med musiken och T-Bone Burnetts frenetiska trummande. Vissa har jämfört ”Paralyzed” med att köra in en cabriolet i en biltvätt med suffletten nere.

“Paralyzed” blev mot alla odds en kulthit och lyckades hitta sig in på Billboards top 200. Numera ser man den ofta i olika samlingar av typen ”worst recording all time”. The Ledge anser sig själv vara en countryartist. Men inom countryn har han bara mötts av misstänksamhet från folk som tror att han gör narr av hela genren. Precis som Ziggy är Odom besatt av yttre rymden. The Cowboy uppger själv att han har gjort en hel del resor till okända delar av kosmos och många av hans låtar behandlar temat. Norman Odom har haft ett kultfölje (mestadels bestående av män) under hela sin karriär. Vissa menar att the Ledge är ett missförstått geni, andra anser att det är tveksamt om han är riktigt vid sunda vätskor. 

I samband med att David Bowie skrev på för Mercury i USA 1970 fick han en hög med singlar i present av skivbolaget. Med i samlingen fanns ”Paralyzed”. Bowie, som aldrig hört talas om The Legendary Stardust Cowboy, blev fascinerad av den okände artisten. Dessutom stal han ”Stardust” i Odoms artistnamn till sin egen rock’n’roll alter ego. Det skulle dröja till 1998 innan David Bowie fick reda på The Legendary Stardust Cowboys riktiga identitet. På albumet Heathen hyllade Bowie Texasartisten genom att göra en cover på The Ledge ”I Took A Trip On A Gemini Spacecraft”. The Ledge i sin tur returnerade komplimangen genom att göra en cover på ”Space Oddity”. 

Vid intervjuer på senare tid har Bowie avslöjat att den andra stora, och kanske främsta, inspirationskällan till Ziggy var den amerikanske rockabillyartisten Vince Taylor. Eller rättare sagt artisten Vince Taylor på dekis.

Vince riktiga namn var Brian Holden. Han föddes i London 1939 men emigrerade några år senare med sin familj till USA.Vince hade en kort karriär i början av sextiotalet med hiten: "Brand New Cadillac" (The Clash har gjort en cover på låten som finns med på London Calling). Framförallt blev låten en hit i Frankrike och det var där som han hade sin stora publik. Vince fick därför smeknamnet ”The French Presley”. Taylor var lite av en sexsymbol. Han uppträdde helt klädd i läder och med en tjock kedja runt halsen. 

Men efter några år började sprit, droger och rock’n’roll tillvaron i allmänhet ta ut sin tribut. Vince Taylor började bli allt mer osammanhängande och i mitten av 60-talet kan nog (även han) bäst beskrivas som en psykfall. Vid den här tiden var Vince Taylor ett hett namn i Londons innekretsar och det var där Bowie lärde känna honom. Precis som The Ledge hade Taylor kontakt med yttre rymden. Den franske Presley såg rymdfarkoster överallt.

Vince Taylors karriär blev kort och han försvann snabbt från rampljuset. Under hans sista framträdande inför publik var han klädd i ett vitt lakan och sandaler och proklamerade för publiken att han var Messias. Vince Taylor dog 1991. Enligt vissa källor tillbringade han de sista decennierna mestadels på mentalsjukhus och på olika fängelser. Enligt andra arbetade han som flygmekaniker (!) i Geneve.

Men Ziggy Stardust var mycket mer än bara en blandning av olika kultpersoner. Han var en blandning av olika konstformer. Bland annat var Bowie ordentligt inspirerad av Stanley Kubricks film A Clockwork Orange som kom i början av 70-talet. Kubricks dystopiska framtidsvision chockade publiken. Framförallt var det våldsskildringarna och sexscenerna som fick folk i gemen att drabbas av moralpanik. 

Men den största inspirationskällan var antagligen den japanska kulturen: (”some cat from japan ... well hung with snow-white tan”). På 60- och 70-talet betraktades Japan i västvärlden som något främmande. Ett land men en obegriplig och uråldrig kultur bestående av strikta och formaliserade ritualer. Den här alienationen mot västvärlden passade Bowie perfekt. Österlandet var något mystiskt och ogripbart.

Vid den här tidpunkten var den japanske designern Kansai Yamamoto ansvarig för Ziggys frisyr och kläder. Det var också han som visade Bowie vägen till den japanska kulturtraditionerna. Framförallt blev Bowie intresserad av den stiliserade japanska kabukiteatern. Många av Ziggys dräkter var teaterrekvisita och de andra som Yamamoto sydde var direkt inspirerade av kabukin.

I kabukiteatern spelas alla roller, även kvinnornas, av män. Ziggy Stardust (och Bowie vid den här tiden också för den delen) var en androgyn skapelse. Även här gick det tvåkönade budskapet från kabukin i genom. Framförallt använde sig Bowie av kabukistilen i sina liveshower under Ziggy/Aladdin Saneperioden. Vid den här tiden var det något alldeles nytt som fick publiken att häpna.

Ziggy Stardust är en komplex person sammansatt av lika delar kult, galenskap, science-fiction, glitterrock och kabuki. Han är den mest berömda fiktiva rockstjärnan som någonsin satt sin fot i popkulturen. Ziggy har ett eget album, det har skrivits böcker om honom, gjorts filmer delvis baserade på hans öden och äventyr (Velvet Goldmine), och tusentals rockfans jorden över har försökt kopiera hans stil och musik.

Inte dåligt av en rock’n’roll seriefigur.

 

”He was TRULY NUTS, and he really thought he was some composite between the son of God and a alien. The thing that always stay in my mind is him spreading out maps of the world on the pavement in front of Tottenham court road tube station in rush hour traffic, and us kneeling and looking and he was showing me were all the space ships were going to land.”  
Bowie berättar i en intervju om sin relation med Vince Taylor.
 
 
"I figured that by singing I was able to attract all the girls. But I attracted the boys instead."
                                                                     Norman Carl Odom, aka The Legendary Stardust Cowboy, sammanfattar sin karriär.
 
 
Lyssna på låten här:

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Daniel K

Mitt namn är Daniel K och jag är en rocker. Välkommen till min blogg. På den här bloggen kommer jag varje söndag publicera en ny miniessä om inspirationskällorna inom populärkulturen. Vare sig ni gillar dem eller inte, får ni gärna skriva en kommentar. Jag hoppas ni får en givande läsning!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela